تعیین استراتژی محتوای یک وب سایت دانشگاهی

تعیین استراتژی محتوای یک وب سایت دانشگاهی

۲۹ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۱ کد خبر : ۱۲ عمومی
تعداد بازدید:65
ترسیم استراتژی کلی برای ایجاد یک وب سایت گام نخست برای راه اندازی آن است. پس از اینکه استراتژی مشخص شد میتواند به نقشه کلی سایت، جنبه های ظاهری و گرافیکی و سایر ابعاد پرداخت.

تعیین محتوای یک وب سایت دانشگاهی نیاز به نوعی استراتژی و ساختاربندی دارد. به طور کلی، هدف استراتژی محتوا فهم این نکته است که مدیر یک وب سایت در ساده‌ترین روش ممکن چه چیز می خواهد به مخاطبین و بازدیدکنندگان بگوید و اصولا فرآیند محتوا نویسی را نباید زیاده از حد پیچیده کرد. در گام نخست، هدف اصلی وب سایت باید مشخص و درک آن آسان باشد. برای این کار، پیش از هر چیز باید پاسخ این چند سؤال اصلی را مشخص کنید:

 

  •  هدف سایت شما چیست؟
  • قصد دارید چه کسی از این وب سایت بازدید کند؟
  • بازدیدکنندگان پیش از ترک سایت باید چه چیز بدانند؟

 

زمانی که پاسخ این پرسش‌ها را یافتید، می‌توانید برای محتوای وب سایت دانشگاهی خود ساختاربندی کنید. لازم است تا این پرسش‌ها را برای هر صفحه جدیدی که در سایت ایجاد می کنید نیز بپرسید. رعایت این نکته ضروری است که بدانید تا زمانی که ساختار کلی سایت کاملاً مشخص نشده، تولید محتوا را آغاز نکنید.

 

  • هدف و نقطه اصلی وب سایت چیست؟

برای پاسخ به این سوال میتوان از موارد زیر کمک گرفت اما در نظر بگیرید که استفاده از تمام این نکات چندان پسندیده نیست؛

o         اطلاعاتی که مختص صفحه مدنظر شماست را فراهم کنید.

o         از تصاویر و ویدیو در کنار متن استفاده کنید

o         اخبار را منتشر کنید.

o         بازدیدکنندگان را تشویق کنید تا در سایت فعالیتی داشته باشند. (برای مثال ثبت‌نام درخواست اطلاعات و...)

 

 

  •  می‌خواهید چه کسی از وب سایت شما بازدید کند؟

برای این قبیل پرسش‌ها متوان به گوگل آنالتیک مراجعه کرد و از اطلاعات راهبردی آن کمک گرفت. باید بدانید که جامعه هدف شما در وب سایت دانشگاهی چه کسی است؟ دانشجویان؟ کارکنان دانشگاه، فارغ‌التحصیلان، رسانه‌ها، مؤسسات آموزشی و...؟

آیا مخاطبین هدف شما همین مخاطبین فعلی هستند؟ اگر خیر چطور می‌توانید به مخاطبین و جامعه هدف خود برسید؟

کاربران و بازدیدکنندگان چطور می توانند صفحت مختلف وب سایت را پیدا کنند؟ برای این کار نیز اطلاعات گوگل آنالتیک کمک کننده خواهد بود.

 

  •   بازدیدکنندگان پیش از ترک سایت چه کار باید کنند؟

پاسخ به این پرسش می‌تواند برای هر صفحه متفاوت باشد؛ اما اگر می‌خواهید تعامل با بازدیدکنندگان ادامه یابد نیاز به گام‌های بعدی دارید. یک اقدام این است که اطلاعات مرتبط با مطالب صفحه را بیابید و آنها را لینک کنید، از مخاطبین بخواهید که برای ارسال خبرنامه مشترک سایت شما شوند، محتوای سایت را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید و....

 

  • نیاز است که این اطلاعات در وب‌سایت شما منتشر شود؟

 آیا این اطلاعات و محتوای منتشر شده جای دیگرو در وب سایت دیگری وجود دارد؟ اگر بله به آن لینک کنید. از کپی اطلاعات خودداری کنید، بدین ترتیب همیشه اطلاعات به‌روزی خواهید داشت و مسئولیت صحت اطلاعت به عهده مالک اصلی آن خواهد بود (برای مثال مهلت زمانی فرم‌ها، اطلاعات دانشکده، فهرست مکان‌های اقامتی نزدیک دانشگاه و...)

آیا این اطلاعات باید عمومی باشد؟ از وب‌سایت خود به‌عنوان مخزن پرونده‌های اداری استفاده نکنید. اگر نیاز به اشتراک‌گذاری اسناد دارید از سرویس‌های اشتراک ابری اطلاعات مثل گوگل درایو استفاده کنید.

آیا فایل‌های PDF و ورد زیادی دارید؟ بهتر است آن‌ها را به شکل صفحات عادی وب دربیاورید تا در این صورت موتورهای جست‌وجو بتوانند آن را به راحتی بیابند.

 

زمانی که نقشه اصلی سایت را طراحی کرده و استراتژی‌ها تنظیم شد، می‌توانید به جزییات فکر کنید؛ که این مسئله شامل طرح، رنگ، گرافیک و محتوای مکتوب سایت می‌شود.

بدین ترتیب شما یک وب‌سایت دقیق، قابل‌فهم و با دسترسی ساده دارید و اکنون زمان آن است که آن را به اطلاع مخاطبین مورد نظر خود برسانید. راه‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. استفاده از شبکه‌های اجتماعی، ارسال ایمیل، استفاده از سایر وب‌سایت‌ها و... از جمله آنهاست.

 

 

کلید واژه ها: محتوای وب سایت دانشگاهیاستراتژی محتوای وب سایتتعیین محتوا برای وب سایت دانشگاهی


نظر شما :