روش‌های جذب دانشجوی برتر در دانشگاه‌ها

روش‌های جذب دانشجوی برتر در دانشگاه‌ها

۲۶ آذر ۱۳۹۶ | ۱۶:۰۵ کد خبر: ۲۴ آموزشی
تعداد بازدید:۵۳۰
با افزایش تعداد دانشگاه ها، رقابت برای جذب دانشجویان با استعداد به دانشگاه ها نیز شدت یافته است.

امروزه ده‌ها هزار دانشگاه در سراسر دنیا وجود دارد و این بدین معنی است که رقابت در میان مؤسسات آموزش عالی هرساله فشرده‌تر می‌شود و هرکدام از آن‌ها درتلاشند تا دانشجویان بیشتری را به خود جلب کنند به عبارت دقیق‌تر در تلاشند تا خلاق‌ترین و برترین استعدادها را به خود جذب کنند. برای اینکه دانشگاه‌ها در این میدان نبرد پیروز باشند، نیاز به نوعی استراتژی دارند. امروزه بیش از هر زمان دیگری دانشگاه‌ها بر استراتژی بازاریابی تمرکز کرده‌اند. هزینه‌ای که در سال‌های اخیر بر روی این استراتژی‌ها صرف شده بیش از 50 درصد افزایش داشته است.

البته استراتژی‌های بازاریابی نیز همچون شاخه‌های متعدد دیگر در سال‌های اخیر رشد و تغییرات زیادی داشته است و از همین رو دانشگاه‌ها به سمتی می‌روند که تاکتیک‌ها، طرح‌های بازاریابی، استراتژی، مسیر خود را تغییر دهند، شرایط آموزشی خود را بهبود بخشند، نوآوری را به کاربندند، بهترین اساتید را استخدام کنند و از فناوری‌های روز استفاده نمایند.

زمانی که از استراتژی بازاریابی صحبت می‌شود دانشگاه‌ها باید چند نکته را در نظر بگیرند: اینکه قصد دارند ارتباط خود را در چه حوزه‌ای برقرار کنند؟ با چه کسانی و چگونه؟ دانشگاه‌ها می‌توانند پیام و هدف خود را به دانشجویان آینده برسانند و این کار پس از تحلیل و ارزیابی مناسب صورت می‌گیرد.

 

ارتباط در چه حوزه‌ای باشد؟

پیش از اینکه ساخت پیام از سوی دانشگاه برای توزیع در میان جوانان صورت گیرد، مهم است که نقاط قوت دانشگاه شناسایی و بر آن تأکید شود. مزایای یک دانشگاه باید به‌خوبی تبیین شود و برای دیگران توضیح داده شود.

  • باید دانشجویانی انتخاب شود که اهداف و ایده‌های اولیه دانشگاه را تقویت کنند.

  • دانشگاه باید آموزش‌های مهم و مرتبط را فراهم کند و گواهی و مدارک لازم در زمینه مهارت‌های فنی را صادر کند.

  • تجربه و حس دانشگاه باید القا شود چه از طریق فضای دانشگاه و چه برای دانشجویانی که از طریق غیرحضوری آموزش می‌بینند. زمانی که دانشجویان در فرهنگ و ایده‌های یک دانشگاه قرار گیرند احساس ارتباط عمیق‌تری نسبت به آن پیدا می‌کنند.

نقش دانشگاه در اینجا این است که دریابد کدام یک از موارد بالا جز نقاط قوت آن است و از طریق آن پیام موردنظر خود را به مخاطبین خود برساند. علاوه بر این پیام باید به ارزش‌های اصلی، شهرت و تاریخ دانشگاه نزدیک باشد. این موارد می‌تواند منجر به جذب استعدادهای برتر به دانشگاه و در نتیجه عملکرد بهتر آن شود.

 

ارتباط با چه کسانی باید برقرار شود؟

استراتژی بازاریابی با شناخت مخاطب و بازار آغاز می‌شود. اغلب مخاطبین هدف دانشگاه‌ها جوانان بین 20 تا 30 سال هستند. اگرچه دانشجویان هدف اصلی دانشگاه‌ها هستند اما گروه‌های متعددی نیز در این میان باید مورد توجه قرار گیرند. تمام بخش‌های دانشگاه اهمیت دارند من جمله: دانشجویان فعلی و آینده، والدین آن‌ها، فارغ‌التحصیلان، رسانه‌ها، اساتید، بازدیدکنندگان، محققین و...

 

ارتباط چگونه باید برقرار شود؟

اکنون در عصر دیجیتال هستیم در دوره‌ای که اطلاعات به‌سرعت در حال حرکت است. بازاریابی نیز در سال‌های اخیر تغییرات زیادی کرده است. دانشگاه‌ها نیز رساندن پیام خود دارند می‌توانند از مجاری آنلاین و یا روش‌های سنتی آفلاین استفاده کنند. در ادامه به چند روش اشاره می‌کنیم:

  • رسانه‌های اجتماعی- امروزه دانشجویان از رسانه‌های اجتماعی استفاده زیادی می‌کنند. استفاده از قدرت این شبکه‌ها و انتشار محتوا در آن می‌تواند به دانشگاه‌ها در جذب دانشجو کمک کند و تعامل بیشتری با دانشجویان داشته باشند. رسانه اجتماعی بزرگ‌ترین مکان برای نوآوری در بازاریابی آموزش عالی است.

  • داشتن وب‌سایت ریسپانسیو-اگر تاکنون داشتن یک وب‌سایت دانشگاهی کافی بود اما با توجه به تغییرات دنیای امروز، داشتن وب‌سایت ریسپانسیو و متناسب با تلفن همراه و تبلت ضروری و مهم است چراکه بر اساس آمار گوگل، جست‌وجو مراجعه به وب‌سایت از طریق این ابزارها رشد زیادی یافته است.

  • بهبود جایگاه در موتورهای جست‌وجو- اگر جایگاه وب‌سایت در موتور جست‌وجو خوب باشد دانشگاه می‌تواند به خوبی در زمینه برنامه‌ها و فعالیت‌های خود اطلاع رسانی نماید.

 

کلید واژه ها: طراحی وب سایت دانشگاهیطراحی پرتال دانشگاهیمحتوای وب سایت دانشگاهی


۲ رای

نظر شما :