نگاهی به معیار کلیدی impact در ردهبندی وبومتریکس
رده بندی جهانی وبومتریک که همهساله از سوی آزمایشگاه سایبرمتریک انجام میشود، رتبهبندی معتبری است که وبسایتهای دانشگاهی را بر اساس فعالیت و اعتبار فهرست بندی میکند.
این ردهبندی بر اساس چهار معیار اصلی صورت میگیرد که در اینجا مهمترین و اصلیترین آن را بررسی میکنیم:
شاخص impact
این شاخص در آخرین تغییرات و جدیدترین نسخه ارائهشده وبومتریکس بیشتری ضریب تأثیر (50 درصد) را در میان سایر معیارها در اختیار دارد. در این معیار تعداد لینکهای ورودی یا برگشتی (backlink) شناسایی شده توسط موتورهای جستجوگر Majestic SEO و ahrefs بررسی میشوند.
با توجه به ضریب تأثیر، شاخص impact مهمترین پارامتر وبومتریک است که البته به دنبال نحوه سنجش آن، این میزان اهمیت طبیعی و منطقی به نظر میرسد؛ بنابر این معیار، هرچقدر لینک بیشتری به یک وبسایت داده شود، سایت معتبرتر محسوب میشود.
همانگونه که گفته شد، موتور جستوجوی majestic SEO یکی از ابزارهای بررسی وبسایتها بر در معیار imapct است.
بد نیست کمی وقت بگذارید و با این وب سایت آشنا شوید.
پس از ورود به این سایت و درج آدرس وبسایت موردنظر میتوانید اطلاعات مختلفی از آن را مشاهده کنید:
برای مثال در شکل ذیل وضعیت بک لینکهای دانشگاه تهران در majestic SEO به تفکیک لینکهای علمی، دولتی و... قابل مشاهده است. طبیعتا هرچه تعداد این لینکها و دامنههایی که از طریق آنها لینک داده شده است بیشتر باشد رتبه بهتری در شاخص Impact حاصل خواهد شد.
همچنین برای ارزیابی دقیق تر وضعیت وب سایت خود در شاخص Impact توصیه میکنیم حتما یک اکانت در وب سایت ahrefs.com بسازید و وضعیت وب سایت خود را در آن با دقت بررسی کنید. در مطلب جداگانه ای تلاش خواهیم کرد تا نحوه ارزیابی یک وب سایت در ahrefs.com را تحلیل نماییم.
اما یک نکته قابلتوجه و اهمیت در شاخص impact این است که ۲۰ دامین اول لینک دهنده به وبسایت در ردهبندی محاسبه نمیشود، بدین ترتیب راه برای روشهای غیرقانونی و نادرست بسته شده است. زیرا دانشگاهها و موسساتی که احتمالا از طریق خرید بک لینک قصد بهبود رتبه را داشته باشند ناکام خواهند بود!
اما مدیران وبسایتهای دانشگاهی با اتخاذ چه راهکاری میتوانند وضعیت بهتری در این شاخص و در جهت بهبود رتبه وبسایت در رده بندی وبومتریک دانشگاه خود داشته باشند؟
راهکارهای بهبود شاخص Impact در Webometric :
۱- یک وبسایت دانشگاهی خوب با محتوای آموزشی جامع
همین مسئله بک لینک برای وبسایت به همراه خواهد داشت. اگر محتوای یک وبسایت جذاب، پویا، جدید و مخاطب پسند باشد و در عین حال استانداردهای فنی لازم نیز در وبسایت رعایت شود، طبیعتاً بک لینکهای فراوان برای سایت به همراه خواهد داشت. بهعبارت دیگر محتوا مهمترین عامل بهبود رتبه وبسایت دانشگاهی در ردهبندی وبومتریکس است.
۲- اجتناب از راهحلهای غیرمعمول و نامتعارف
تخاذ راهحلهای غیرمعمول و نامتعارف همچون پرداخت پول برای بک لینک، invisible backlink و... به هیچ عنوان توصیه نمیشود، چراکه این قبیل اقدامات نهتنها در شان یک دانشگاه نیست بلکه در نهایت نتیجه معکوس داشته و رتبه منفی به همراه خواهد داشت. وبومتریکس به شدت نسبت به موسساتی که چنین راهکارهایی را دنبال می کنند حساس است!
۳- دامنه واحد برای دانشگاه
تجمیع وبسایتهای دانشگاه در یک دامین، مساله بسبیار مهمی است. هر رویداد، کارگاه، سمینار، نشریه، سامانه و... که متولی آن دانشگاه است و نیاز به وبسایت دارد باید بر روی همان دامین اصلی دانشگاه باشد.
۴- ایجاد وب سایت برای اساتید
ایجاد صفحه شخصی برای اساتید و مربیان نیز راهحل بعدی است. این اقدام موجب میشود تا اساتید آدرس وبسایت خود را که بر روی دامین اصلی دانشگاه قرار گرفته در رزومه، کارت ویزیت، مقاله، ژورنال تخصصی و... خود درج کرده و در نتیجه بک لینک برای دانشگاه به ارمغان خواهند آورد.
۵- تبادل لینک
تبادل لینک با سایر دانشگاهها و مؤسسات معتبر. این روش بهصورت مستقیم بر افزایش تعداد بک لینک وبسایت تأثیر خواهد داشت.
۶- صفحه شخصی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی
ایجاد صفحات (وبسایت) برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی با امکان مدیریت اطلاعات توسط خود افراد.
۷- دسترسی آزاد - Open Access
عمومی کردن دسترسی به اطلاعات. بدین ترتیب که افراد برای دسترسی به اطلاعاتی نظیر پایاننامهها، مقالات و... نیازی به حساب کاربری، کلمه عبور، لاگین کردن و... نداشته باشند.
۸- امکان به اشتراک گذاری در شبکههای اجتماعی
تسهیل به اشتراکگذاری اطلاعات (Share کردن) در شبکههای اجتماعی باعث افزایش لینکهای ورودی به وب سایتهای دانشگاه از شبکههای اجتماعی خواهد شد.
۹- فعالیت در شبکههای اجتماعی
فعال کردن اکانت دانشگاه در شبکههای اجتماعی قانونی مانندInstagram, LinkedIn و قرار دادن محتوای مناسب در آن
نظر شما :