عنوان، مهم ترین بخش محتوای وب سایت
محتوای موجود در یک وبسایت از جهات متعدد با محتوای موجود در رسانههای چاپی متفاوت است. کاربران وبسایت به دلیل اینکه زمان کمتری برای پیدا کردن مطالب در اینترنت نیاز دارند و بسیار سادهتر از محتوای چاپی دسترسی به اطلاعات دارند، معمولاً زمان کمتری نیز برای خواندن مطلب صرف میکنند و بیشتر بهمرور مطلب میپردازند. در نتیجه جلب توجه مخاطب اهمیت بیشتری دارد.
همچنین برای اینکه مطالب منتشر شده در اینترنت مخاطب بیشتری داشته باشند و کاربران بتوانند مطالب مورد نظر را بیابند، تولید کننده محتوای وبسایت لازم است نکاتی را در تولید متون رعایت کند که به بهبود وضعیت وبسایت در موتورهای جستجو منتهی میشود.
در ادامه به بررسی عواملی که میتواند به مدیران وب سایتها در طراحی سایت دانشگاهی و برای تولید محتوای بهتر کمک کنند میپردازیم.
عناوین
- چرا عنوان یک صفحه اهمیت دارد
میتوان گفت که عنوان یک مطلب مهمترین بخش آن است و هر نویسنده و ژورنالیستی به اهمیت آن واقف است. به این دلیل که بیشتر افراد تنها با خواندن عنوان تصمیم میگیرند که مطلب را بخوانند یا خیر. مهم نیست که مطلب شما چقدر خوب یا بد است. اگر عنوان آن مناسب نباشد مطلب خوانده نخواهد شد. عنوان صفحه اولین و شاید تنها جایی است که یک نوشته میتواند بر روی خواننده خود تأثیر بگذارد. اگر عنوان نتواند خواننده را ترغیب به خواندن مطلب کند بقیه کلماتی که نوشتهاید بیفایده خواهند بود.
نوشتن عنوان خوب برای یک مطلب در بسیاری جاهای دیگر هم کاربرد دارد. بهعنوان مثال:
- جلب توجه کاربران در نتایج جستجو: یک موتور جستجو را انتخاب کنید و کلمهای را در آن جستجو کنید. همانگونه که متوجه شدهاید میلیونها نتیجه برای کلمهای که جستجو کردهاید نمایش داده خواهد شد. در تمام موتورهای جستجو اطلاعات کمی در نتایج وجود دارد که کاربر بتواند بر اساس آنها نتیجه مورد نظر خود را انتخاب کند. معمولاً عنوان و یک متن کوتاه و یک لینک تنها اطلاعاتی هستند که در نتایج جستجو نشان داده میشوند و در بین این اطلاعات عنوان بالاتر بوده و پر رنگتر نشان داده خواهد شد. به همین دلیل است که یک عنوان جذاب میتواند کلید دریافت کاربران بیشتر از موتورهای جستجو باشد.
- جلب توجه خوانندگان خوراک وبسایت (RSS): خوانندگان وبسایت که از طریق خبرخوانها محتوای وبسایت را مطالعه میکنند معمولاً عنوان مطالب را مرور میکنند و متن را در خبرخوان نخواهند دید. درصورتیکه عنوان مطلب بهاندازه کافی جذاب نباشد هیچگاه این کاربران مشتری مطلب شما نخواهند شد و به خواندن عنوان اکتفا خواهند کرد.
- بهینهسازی برای موتورهای جستجو: عوامل زیادی در رتبههایی که موتورهای جستجو به صفحات وبسایتها میدهند مؤثر میباشند. یکی از مهمترین عوامل درون صفحه (in page) که در این رتبهها تأثیر دارد کلماتی است که شما در عنوان صفحه استفاده میکنید. (به مبحث بهینه سازی برای موتورهای جستجو به تفصیل در بخشهای بعدی این مستند اشاره شده است.) بیشتر نرمافزارهایی که برای راهاندازی وبسایت استفاده میشوند به صورت پیش فرض عنوان مطلب شما را در برچسب عنوان صفحه (title) و آدرس صفحه (URL) قرار میدهند. این دو فاکتور تأثیر مستقیمی در رتبه صفحه دارند. از سوی دیگر معمولاً نویسندگان وبسایتهای دیگر برای لینک دادن به مطلب شما از عنوان مطلب استفاده میکنند که این خود نقش به سزایی در رتبهبندی داشته و از موتورهای جستجو ترافیک بیشتری را به مطلب شما سرازیر خواهد کرد.
- قانون ۵۰ - ۵۰ برای عنوان:
این قانون بیان میکند که بهتر است نصف زمانی را که برای نوشتن یک مطلب خوب صرف میکنید برای انتخاب عنوان آن کنار بگذارید. پس اگر مطلبی دارید که برای وبسایت واحد دانشگاهی دارای اهمیت زیادی است و اگر شما واقعاً میخواهید که بازدیدکنندگان وبسایت آن مطلب را بخوانند باید توجه زیادی بهعنوان آن داشته باشید.
- قانون ۸۰ - ۲۰ برای عنوان:
این قانون از یک آمار جالب سرچشمه گرفته است.
بهطور متوسط از هر ده نفر فقط هشت نفر عنوان مطلب را مطالعه میکنند ولی تنها دو نفر از ده نفر بقیه مطلب را خواهند خواند. این راز قدرت عنوان است و دلیل اینکه چرا بر روی تأثیرگذاری کل مطلب خیلی تأثیر دارد.
هرچه عنوان بهتری داشته باشید احتمال اینکه مطلب موفقی داشته باشید که توسط افراد زیادی مطالعه شود بیشتر است.
چند تکنیک برای نوشتن عنوان بهتر
قبل از اینکه عنوان خود را بنویسید از خود پنج سؤال بپرسید.
- آیا عنوان شما به خواننده برای خواندن مطلب پاداشی پیشنهاد میکند؟
- چه جزئیاتی میتوانید اضافه کنید که عنوان شما را جذابتر و باورپذیرتر کند؟
- آیا عنوان شما احساس قوی و قابلپیگیری را در خواننده درباره موضوعی که در دسترس اوست بیدار میکند؟
- آیا عنوان شما پیشنهادی را ارائه میدهد که باعث شود مخاطب شما در همان لحظه سرش را به نشانه تائید تکان دهد؟
- آیا میتوانید المان جذابی را اضافه کنید که باعث شود مخاطب شما شروع به خواندن متن کند؟
این پنج سؤال یک ساختار خوب برای نوشتن یک عنوان عالی را مهیا میکنند.
نوشتن یک عنوان خوب زمان و تمرکز زیادی میطلبد. ولی این تلاش بدون پاسخ نخواهد ماند و حتماً نتیجه خوب آن را خواهید دید.
متون
ساختار متن برای اینکه خواننده را متقاعد کند که متن را بهصورت کامل بخواند بسیار مهم است. به طور کلی هر المانی که در محتوای تولیدی وجود دارد با این هدف طراحی شده که باعث شود اولین جمله محتوا خوانده شده و پس از آن قدم به قدم خواننده را درگیر خواندن جملات بعدی نگه دارد تا به نتیجهگیری نهایی برسد. همچنین میدانیم که باید همه چیز را شفاف، موجز و ساده نگهداریم تا محتوای ما به سادگی با مخاطب ارتباط برقرار کند.
با توجه به بخش قبل حتماً نقش سازنده و یا مخرب یک عنوان خوب یا بد را میدانیم.
اکنون با دانستن این موارد چگونه میتوانیم یک متن متقاعد کننده و خوب تولید کنیم؟
در ادامه چند نکته را مرور خواهیم کرد که در این راه به شما کمک میکنند:
- ابتدا همه تمرکز خود را روی خواننده بگذارید. ابتدا یک قول مهم (توسط عنوان و پاراگرافهای ابتدایی) به خواننده بدهید که به او بگوید خواندن این نوشته چه منافعی برای او دارد. هرگز به خواننده اجازه ندهید با خود فکر کند اصلاً برای چه چیزی به این نوشته توجه کنم و وقتم را برای خواندن آن صرف کنم.
- هر قسمت مجزا از نوشته شما باید یک ایده اصلی و یک هدف اصلی داشته باشد که هدف اصلی شما و قولی که دادهاید را پوشش دهد. از نکته اصلی منحرف نشده و پریشان گویی نکنید. کاملاً متمرکز بر روی هدف خود باشید.
- اظهارات خود را کاملاً واضح بیان کنید، و همیشه مطمئن شوید که دلیلی برای آنها ارائه میدهید. جملات کلی که توسط واقعیات مشخص پشتیبانی نمیشوند حساسیت خواننده را بر میانگیزد و اعتماد او را از بین میبرد.
- با استفاده از آمار، منابع و تشکر و قدردانیهای افراد دیگر منابع کافی ارائه دهید. باید معتبر سخن بگویید، اگر هماکنون متخصص در یک موضوع نیستید بهتر است از قبل تحقیقات خود را انجام داده باشید.
- وقتی منابع کافی را جمعآوری کردید مجدداً به سراغ مهمترین فرد اطراف خود بروید، خواننده مطلب. این مطلب چه سودی برای او دارد؟ مجدداً بر منفعت خواننده تأکید کنید.
- یک پیشنهاد برای خواننده ارائه دهید. هر چیزی که ارائه میدهید لازم است آن را بهصورت اختصاصی برای قبول شدن به خواننده ارائه دهید. محکم و استوار پیشنهاد خود را ارائه دهید و با پشتیبانی کردن از سخن خود ریسک قبول نکردن آن توسط خواننده را کم کنید.
- همه چیز را جمعبندی کرده و دایره را تکمیل کرده و به قول اولیه خود برگشته و نشان دهید که چگونه به آن عمل کردهاید.
اینها تعدادی از المانهای کلیدی یک متن متقاعد کننده هستند. از آنها برای ایجاد یک مسیر راه برای نوشتن استفاده کنید و به نتایج بهتری برسید.
نظر شما :